Item #002661 Abhandlung über die leichteste und bequemste Methode die Bahn eines Cometen aus einigen Beobachtungen zu berechnen. Heinrich Wilhelm Matthias OLBERS.

Weimar: Verlag des Industrie-Comptoirs, 1797.

1st Edition. Hardcover. Very Good. Item #002661

8vo (193 x 114 mm). xxxii, 106 (i.e. 96), 80 pp. Engraved folding plate bound at end, numerous letterpress tables. 20th century half calf over marbled boards, spine decorated in gilt and with gilt-lettered label (light rubbing of extremities, corners bumped). Text very fresh and crisp with only very minor spotting in places, plate with light soiling probably due to printers ink. Provenance: Augustiner Convent, Münnerstadt (two small stamps and shelf-numbers to title-page). Nice copy. ----

Houzeau-L. 11965; Poggendorff II, p.320; DSB X, p.198. - RARE FIRST EDITION. Olbers developed a new method for calculating a comet's parabolic orbit. "In a letter to F.X. von Zach (1754-1832), director of the newly founded observatory on the Seeberg, near Gotha, Olbers asked weather his treatise on this method should be printed, and if so, how this could be done. After reading the treatise and using it with ecxellent results to compute the orbit of the comet of 1779, which had presented great difficulties to many astronomers, von Zach decided to see it through the press himself. It appeared at Weimar 1797" (DSB).
Mit dieser Abhandlung begründete der Bremer Mediziner Wilhelm Olbers (1758-1840), der sich nachts in seinem Privat-Observatorium astronomischen Studien widmete, seinen Ruf als einer der besten Astronomen seiner Zeit. Er hatte 1796 einen neuen Kometen entdeckt und eine Methode zu dessen Berechnung entwickelt. Sie löste die bis dahin üblichen langwierigen und häufig ungenauen Berechnungsarten von Euler sowie La Place ab. Eine zweite, von J. F. Encke berichtigte und erweiterte, wesentlich häufigere Auflage war erst 1847 erschienen.

Price: 2,200 €  *  convert currency